We waren echt uit onze jas gegroeid'

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2014

Groei maakte uitbreiding aan A18 noodzakelijk voor Rabelink Logistics

'We waren echt uit onze jas gegroeid'

Sinds het begin van dit jaar heeft Rabelink Logistics de beschikking over een splinternieuw pand. De logistiek dienstverlener uit Doetinchem bleef de afgelopen jaren groeien en had niet langer genoeg aan de ruimte die voorhanden was aan de Vlijtstraat. Uitbreiding was noodzakelijk, en die werd gevonden op het A18 Bedrijvenpark in Wehl. Daar betrok Rabelink na de jaarwisseling het nieuwe hoofdkantoor, een ruim opgezette crossdockhal en een moderne werkplaats.

Eind 2013 werd de knoop doorgehakt: de nieuwbouw van Rabelink zou gaan verrijzen aan de A18. Een jaar later heeft de Klaassen Groep, het bouwbedrijf uit Dinxperlo dat de opdracht binnenhaalde, de laatste werkzaamheden afgerond. Nadat de werkplaats in november al werd opgeleverd, nam het kantoorpersoneel op 5 januari de nieuwe werkplekken in. “Het begin van 2015 was voor veel van onze medewerkers dus echt een nieuw start”, vertelt managing director Alwin Schweckhorst. Het nieuwe pand was absoluut een must voor het Doetinchemse bedrijf. “We waren echt uit onze jas gegroeid, we hadden gewoon meer ruimte nodig.” Ruimte is er in ieder geval op de nieuwe locatie: op het perceel van 23.000 m2 staan een overslaghal (4000 m2, 46 laaddocks), 1000 m2 aan kantoorruimte en een werkplaats van 500 m2, terwijl er een optie is op het naastgelegen stuk grond (15.000 m2).

Nieuwe mensen

De groei die Rabelink de afgelopen jaren doormaakte, zorgde ervoor dat er dringend behoefte was aan uitbreiding. “Op kantoor was er letterlijk geen plaats voor nieuwe mensen, in de werkplaats was het behelpen en de expeditiehal was regelmatig vol”, kijkt Schweckhorst terug. Voor een hoop collega's betekende het zodoende dat ze zich na Oud en Nieuw niet langer aan de Vlijtstraat in Doetinchem meldden, maar dat ze in Wehl op het A18 Bedrijvenpark aan de slag gingen. Medewerkers van de afdelingen Logistiek en Zeevracht namen de plaatsen in van het kantoorpersoneel dat naar de nieuwbouw verkaste. Voor Rabelink een ingrijpende verhuizing, zeker met het oog op de geschiedenis van het bedrijf; sinds de oprichting in 1930 was de logistiek dienstverlener altijd rondom de watertoren in Doetinchem gevestigd.

Expansiemogelijkheden

Ondanks de opening van het nieuwe hoofdkantoor blijft dat overigens het geval, benadrukt de directeur: “Het pand aan de Vlijtstraat blijft dus gewoon in gebruik, net als onze andere vestigingen: het magazijn aan de Fabriekstraat, de Immenhorst in 's-Heerenberg en ons warehouse in Baia Mare in Roemenië. Met de nieuwbouw erbij hebben we eindelijk weer de ruimte die broodnodig is om de groei, die we doormaken, op te vangen. De Vlijtstraat 54, waar we sinds 1990 zitten, was veel te klein geworden; dat merkten we niet alleen in het warehouse en de crossdockhal, ook de parkeerruimte was niet langer toereikend. Aan de A18 hebben we de nieuwste faciliteiten en zijn er weer expansiemogelijkheden.”

Volledig pakket

Met de officiële opening van de nieuwbouw, die ergens in het voorjaar gepland zal worden, heeft Rabelink iets om naar uit te kijken. Het afgelopen jaar was ook al veelbewogen, met onder meer de ingebruikname van een eigen vestiging in Roemenië; samen met een grote klant zette het Doetinchemse bedrijf de stap naar het buitenland en werd in Cicarlau (Baia Mare) een warehouse geopend. “We hebben daar niet alleen magazijnruimte, maar nemen ook het transport voor onze rekening”, geeft Schweckhorst aan. Rabelink biedt klanten op het gebied van transport en logistiek namelijk een volledig dienstenpakket aan: vervoer via vrachtwagens door heel Europa, lucht- of zeevracht naar andere continenten en orderpicking, opslag en VAL-services in de verschillende warehouses.

“Daarbij hebben we de certificaten die nodig zijn om te mogen werken met food- en food gerelateerde producten. En van de 44.000 m2 aan magazijnoppervlakte is een kwart gekoeld. Omdat er tevens continu luchtvochtigheidscontrole is, zijn we ervan verzekerd dat de goederen van de klant veilig bewaard worden”, legt de directeur uit.

Innovatief meedenken

Buiten de reguliere diensten, die hiervoor beschreven zijn, probeert Rabelink zich bovendien te onderscheiden door met de klant mee te denken en innovatieve oplossingen aan te dragen. Dat heeft ertoe geleid dat Rabelink oplossingen kan bieden die andere dienstverleners niet hebben; het wagenpark bestaat bijvoorbeeld uit onder meer vijftig meeneemheftrucks. “Daarmee zijn we in staat om zendingen van onze klant specifiek op de gewenste plek te leveren bij de eindgebruiker, zonder dat hier los apparatuur bij aanwezig is. Bouwplaatsen, werkplaatsen, nieuwbouwsituaties, we leveren exact waar de klant het hebben wil. Al onze chauffeurs hebben een portable boordcomputer met camera en sturen na het lossen een foto op; dan kan de klant zien dat de goederen neergezet zijn.”

Bijzondere voertuigen

Het wagenpark van Rabelink bevat meer bijzondere voertuigen. “We hebben double en triple stock-opleggers gekocht, waarmee we lengtegoederen op drie niveaus gestapeld kunnen rijden en de capaciteit van trailers dus verdubbeld of zelfs verdrievoudigd wordt. Ook onze LZV's ('ecocombi's') hebben extra laadruimte, zodat er meer vervoerd kan worden met hetzelfde aantal kilometers. Dat levert verbruik- en uitstootreductie. En we gaan rijden met Beavertail-opleggers”, somt Schweckhorst op. “Speciale trailers waarvan het achterste deel, de 'staart', omlaag kan. Machines die vervoerd moeten worden, zoals tractoren en hoogwerkers, kunnen dan zo over de uitschuifbare rijplaten naar binnen worden gereden. Dit vervoer wordt normaliter gedaan met diepladers, maar met deze Beavertail-optie is de inzetbaarheid van het materiaal groter. Bij een retourlading kan de oplegger immers weer gebruikt worden als een 'normale' trailer. Zo blijven we ons continu ontwikkelen en vernieuwen.”

special

doetinchem special | januari 2015

Eind 2013 werd de knoop doorgehakt: de nieuwbouw van Rabelink zou gaan verrijzen aan de A18. Een jaar later heeft de Klaassen Groep, het bouwbedrijf uit Dinxperlo dat de opdracht binnenhaalde, de laatste werkzaamheden afgerond. Nadat de werkplaats in november al werd opgeleverd, nam het kantoorpersoneel op 5 januari de nieuwe werkplekken in. “Het begin van 2015 was voor veel van onze medewerkers dus echt een nieuw start”, vertelt managing director Alwin Schweckhorst. Het nieuwe pand was absoluut een must voor het Doetinchemse bedrijf. “We waren echt uit onze jas gegroeid, we hadden gewoon meer ruimte nodig.” Ruimte is er in ieder geval op de nieuwe locatie: op het perceel van 23.000 m2 staan een overslaghal (4000 m2, 46 laaddocks), 1000 m2 aan kantoorruimte en een werkplaats van 500 m2, terwijl er een optie is op het naastgelegen stuk grond (15.000 m2).

Nieuwe mensen

De groei die Rabelink de afgelopen jaren doormaakte, zorgde ervoor dat er dringend behoefte was aan uitbreiding. “Op kantoor was er letterlijk geen plaats voor nieuwe mensen, in de werkplaats was het behelpen en de expeditiehal was regelmatig vol”, kijkt Schweckhorst terug. Voor een hoop collega's betekende het zodoende dat ze zich na Oud en Nieuw niet langer aan de Vlijtstraat in Doetinchem meldden, maar dat ze in Wehl op het A18 Bedrijvenpark aan de slag gingen. Medewerkers van de afdelingen Logistiek en Zeevracht namen de plaatsen in van het kantoorpersoneel dat naar de nieuwbouw verkaste. Voor Rabelink een ingrijpende verhuizing, zeker met het oog op de geschiedenis van het bedrijf; sinds de oprichting in 1930 was de logistiek dienstverlener altijd rondom de watertoren in Doetinchem gevestigd.

Expansiemogelijkheden

Ondanks de opening van het nieuwe hoofdkantoor blijft dat overigens het geval, benadrukt de directeur: “Het pand aan de Vlijtstraat blijft dus gewoon in gebruik, net als onze andere vestigingen: het magazijn aan de Fabriekstraat, de Immenhorst in 's-Heerenberg en ons warehouse in Baia Mare in Roemenië. Met de nieuwbouw erbij hebben we eindelijk weer de ruimte die broodnodig is om de groei, die we doormaken, op te vangen. De Vlijtstraat 54, waar we sinds 1990 zitten, was veel te klein geworden; dat merkten we niet alleen in het warehouse en de crossdockhal, ook de parkeerruimte was niet langer toereikend. Aan de A18 hebben we de nieuwste faciliteiten en zijn er weer expansiemogelijkheden.”

Volledig pakket

Met de officiële opening van de nieuwbouw, die ergens in het voorjaar gepland zal worden, heeft Rabelink iets om naar uit te kijken. Het afgelopen jaar was ook al veelbewogen, met onder meer de ingebruikname van een eigen vestiging in Roemenië; samen met een grote klant zette het Doetinchemse bedrijf de stap naar het buitenland en werd in Cicarlau (Baia Mare) een warehouse geopend. “We hebben daar niet alleen magazijnruimte, maar nemen ook het transport voor onze rekening”, geeft Schweckhorst aan. Rabelink biedt klanten op het gebied van transport en logistiek namelijk een volledig dienstenpakket aan: vervoer via vrachtwagens door heel Europa, lucht- of zeevracht naar andere continenten en orderpicking, opslag en VAL-services in de verschillende warehouses.

“Daarbij hebben we de certificaten die nodig zijn om te mogen werken met food- en food gerelateerde producten. En van de 44.000 m2 aan magazijnoppervlakte is een kwart gekoeld. Omdat er tevens continu luchtvochtigheidscontrole is, zijn we ervan verzekerd dat de goederen van de klant veilig bewaard worden”, legt de directeur uit.

Innovatief meedenken

Buiten de reguliere diensten, die hiervoor beschreven zijn, probeert Rabelink zich bovendien te onderscheiden door met de klant mee te denken en innovatieve oplossingen aan te dragen. Dat heeft ertoe geleid dat Rabelink oplossingen kan bieden die andere dienstverleners niet hebben; het wagenpark bestaat bijvoorbeeld uit onder meer vijftig meeneemheftrucks. “Daarmee zijn we in staat om zendingen van onze klant specifiek op de gewenste plek te leveren bij de eindgebruiker, zonder dat hier los apparatuur bij aanwezig is. Bouwplaatsen, werkplaatsen, nieuwbouwsituaties, we leveren exact waar de klant het hebben wil. Al onze chauffeurs hebben een portable boordcomputer met camera en sturen na het lossen een foto op; dan kan de klant zien dat de goederen neergezet zijn.”

Bijzondere voertuigen

Het wagenpark van Rabelink bevat meer bijzondere voertuigen. “We hebben double en triple stock-opleggers gekocht, waarmee we lengtegoederen op drie niveaus gestapeld kunnen rijden en de capaciteit van trailers dus verdubbeld of zelfs verdrievoudigd wordt. Ook onze LZV's ('ecocombi's') hebben extra laadruimte, zodat er meer vervoerd kan worden met hetzelfde aantal kilometers. Dat levert verbruik- en uitstootreductie. En we gaan rijden met Beavertail-opleggers”, somt Schweckhorst op. “Speciale trailers waarvan het achterste deel, de 'staart', omlaag kan. Machines die vervoerd moeten worden, zoals tractoren en hoogwerkers, kunnen dan zo over de uitschuifbare rijplaten naar binnen worden gereden. Dit vervoer wordt normaliter gedaan met diepladers, maar met deze Beavertail-optie is de inzetbaarheid van het materiaal groter. Bij een retourlading kan de oplegger immers weer gebruikt worden als een 'normale' trailer. Zo blijven we ons continu ontwikkelen en vernieuwen.”

doetinchem special | januari 2015

rabelink in cijfers

- 120 vrachtauto's

- 5 vestigingen

- 44.000 m2 warehouse

- 67.634 palletplaatsen

- Opslag food en non-food

- 12.500 TEU zeevracht

- Foodcertificaten AIB, BRC, IFS en SKAL

www.rabelink.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media