Interview Rob Migchelbrink: De Graafschap is meer dan alleen maar voetbal

Verschenen in Achterhoek Business nr2 2025

Foto: Carlo Stevering Fotografie

Aan het einde van het seizoen neemt Rob Migchelbrink afscheid als voorzitter van de businessclub van De Graafschap. Achterhoek Business blikt met Rob terug op twaalf jaar bestuur - waarvan negen jaar voorzitterschap. "Ik ben enorm trots op het commerciële team en de groei die de businessclub heeft doorgemaakt."

 

De liefde voor De Graafschap ontstond bij Rob Migchelbrink - in het dagelijks leven directeur van Mabeon-Achterhoek Schoon BV - meer dan vijftig jaar geleden. "Toen ik een jaar of zes was, ging ik voor het eerst met mijn vader mee naar een thuiswedstrijd in De Vijverberg. Sponsor ben ik sinds 1994, toen nog met mijn vorige bedrijf. Vanaf dat moment raakte ik ook meer betrokken bij de businessclub en de zakelijke kant van het voetbal. In 2013 vroeg toenmalig voorzitter Vincent Immink mij voor het bestuur van de businessclub. Ik zei ja, omdat je als bestuurslid iets nuttigs kunt doen voor de club. In tegenstelling tot het voetbal - waar het nooit rustig is en je geen invloed hebt op wat er op het veld gebeurt - is het op zakelijk gebied altijd redelijk stabiel geweest. Bovendien heeft twaalf jaar bestuurslid zijn ook mijn eigen bedrijf veel positieve dingen gebracht."

Professionaliseren

In 2017 werd Rob de vierde voorzitter van de businessclub. "Ik wilde mijn betrokkenheid bij de businessclub verder uitbouwen en de structuur rondom de commerciële afdeling - die de eerdere voorzitters Ap Ruesink, Willem Marks en Vincent Immink hadden opgebouwd - verder professionaliseren. Destijds werd er gezegd dat één commerciële man voor de businessclub wel voldoende was, maar je kunt niet van één persoon verwachten dat die driehonderd klantrelaties beheert én goede, professionele evenementen organiseert. Daarom hebben we het commerciële team uitgebreid met Judith Roelofsen als businessclubmanager voor de events, Henk Bloemers als commercieel manager en accountmanagers Brend Evers en Jordi Bröckotter. Het bestuur voert geen incidentele operationele taken meer uit, maar functioneert als toezichthouder op het commerciële team."

Kwaliteit boven kwantiteit

Deze professionaleringsslag heeft de laatste twee jaar de nodige vruchten afgeworpen. "Elke tip die we krijgen, wordt opgevolgd en negen van de tien keer hebben we er dan een nieuwe sponsor bij. Wat betreft de events hebben we de laatste jaren kwaliteit boven kwantiteit gesteld. In plaats van twaalf businessclubavonden organiseren we nu zeven events van topkwaliteit, waar we gemiddeld 250 tot 300 leden mogen verwelkomen. Aan ons jaarlijkse event Smaakvol Zakendoen - waarbij al onze horecapartners hun eigen producten laten zien en proeven - namen ruim 350 ondernemers deel. Daarnaast hebben we een aantal kleinschalige events zoals een padel-toernooi en workshops voor tien tot twaalf deelnemers over onderwerpen zoals AI en sales."

Meer dan voetbal

De businessclub van De Graafschap is uitgegroeid tot een zeer sterk netwerk waar ondernemers graag bij willen horen. "De Graafschap is meer dan alleen maar voetbal. Ik heb de afgelopen jaren wel eens gekscherend gezegd dat de businessclub ook zou moeten kunnen bestaan zonder het voetballen. We hebben daadwerkelijk een aantal sponsoren die het voetbal bijzaak vinden en vooral meerwaarde zien in de businessclub. Ook voor de supporters is De Graafschap meer dan voetbal, het is een avondje uit. Daarnaast worden de maatschappelijk betrokkenheid en het opzetten van diverse initiatieven gewaardeerd. We hebben zelfs een aantal herenboeren dat mede sponsor is geworden vanwege het feit dat een percentage van hun bijdrage naar maatschappelijke projecten gaat. Mensen moeten een fijn gevoel bij de club hebben en zich er thuis voelen. Dat zie ik terug in het feit dat we sinds de laatste jaren niet promoveren, maar het stadion zit tijdens de thuiswedstrijden wel helemaal vol. Dat geeft aan dat we als club een goede weg zijn ingeslagen."

Het brede karakter van de business-club draagt volgens Rob eveneens bij aan het succes. "In het zakelijke netwerk van De Graafschap vind je alle niveaus in de samenleving: van het mkb tot de grotere ondernemingen en regionale overheidsinstellingen, en van accountmanagers en ambtenaren tot dga's en burgemeesters. Dat maakt het netwerk heel sterk. De kleinschalige workshops zijn ideaal om de eerste contacten te leggen. Tijdens de grotere events nemen onze commerciële mensen nieuwe leden bij de hand en leiden hen rond. We zorgen voor een warm welkom."

Hoogtepunten

Rob kijkt tevreden terug op zijn twaalf jaar als bestuurslid. "Het grootste plezier haal ik uit de bezetting van de events. Iedereen komt met plezier en voelt zich betrokken. Tijdens de laatste twee jaarlijkse haringparty's hebben we in twee uur tijd ver boven de 10.000 euro opgehaald voor maatschappelijke doelen. Ook ben ik trots op de titel 'Gouden Boeren' die we hebben geïntroduceerd. Dit zijn sponsoren die meer dan 25 jaar onafgebroken sponsor zijn (geweest) met hun bedrijf of meer dan 25 jaar vertegenwoordiger van een bedrijf binnen de businessclub zijn. Deze trouwe ambassadeurs hebben van ons een speldje met een gouden g'tje ontvangen. Al die hoogtepunten had de businessclub niet kunnen bereiken zonder een goed commercieel team met professionele mensen."

 

Betrokken partijen

Niet alleen op het veld, maar ook binnen het dagelijks bestuur is het de afgelopen jaren erg onrustig geweest bij De Graafschap. "Het sterke punt van De Graafschap is ook het zwakke punt van de club", geeft Rob Migchelbrink als verklaring. "De Graafschap heeft een brede club mensen die allemaal betrokken zijn, waaronder aandeelhouders, herenboeren, stadioneigenaren, de Raad van Commissarissen, de supportersvereniging, de supportersclubs en het businessclub-bestuur. Dat zie je onder andere terug in het succes van de businessclub, de supportersschare en de zeventien feestjes per jaar in een vol stadion. Tegelijkertijd maken al die betrokken partijen de uitdaging op bestuurlijk niveau groot, want het zijn allemaal belanghebbenden met een mening. Mijn verwachting is dat algemeen directeur Marco Bogers een weg kan vinden om hiermee om te gaan. Hij is geliefd, recht door zee en kan binnen alle geledingen met iedereen door één deur. Ik denk dat hij samen met Hans Mol, Henk Bloemers en Berry Powel een goed team zal vormen."

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media