Interview Marco Bogers, algemeen directeur De Graafschap: "Mooie uitdaging bij een prachtige club"

Magazines | Achterhoek Business nr1 2025

Foto: Carlo Stevering Fotografie

430 sponsors, een trouwe achterban aan supporters en een gedreven commercieel team; algemeen directeur Marco Bogers ziet een mooie basis voor De Graafschap om de komende jaren verder door te groeien naar een Eredivisieclub.


Marco Bogers nam begin dit jaar de functie van algemeen directeur op zich. Daarvoor deed hij maar liefst 25 jaar ervaring op binnen het betaald voetbal bij Fortuna Sittard en VVV-Venlo. "Bij VVV-Venlo ben ik opgeklommen van medewerker sponsor- en marketingsupport naar hoofd van de commerciële afdeling en uiteindelijk algemeen directeur. Ik heb er veel mooie momenten, maar ook teleurstellingen meegemaakt. Op een gegeven moment bereikte ik in Venlo het commerciële en financiële plafond. Dan is het lastig om die reeds behaalde successen opnieuw te evenaren. De aanstelling bij De Graafschap zie ik als een mooie uitdaging binnen het betaald voetbal die past bij mijn karakter en bij de volgende fase van mijn carrière."

Authentieke voetbalclub

Marco omschrijft De Graafschap als een authentieke voetbalclub met veel groeimogelijkheden. "De opzet is heel anders dan die van VVV-Venlo, maar De Graafschap past bij mij. Het is een echte volksclub met de hele regio als achterban. Ook de manier waarop de club beleefd wordt, is oprecht. Dat zie je onder andere terug in het feit dat De Graafschap de steun heeft van maar liefst 430 sponsors. Daarmee biedt de club het grootste zakelijke net-werkplatform van de regio."

Organisatiestructuur

De basis is dus goed volgens Marco, maar dat neemt niet weg dat de club voor een aantal uitdagingen staat. "Na een aantal jaren van rode cijfers heeft de club het afgelopen seizoen weer een positief resultaat laten zien. Een solide financiële basis is essentieel voor een betaald voetbalclub. Van daaruit kun je gaan werken aan een duidelijke organisatiestructuur die past bij De Graafschap. Eén van mijn doelen is om met behulp van mijn kennis en ervaring de juiste mensen op de juiste plaats te zetten en het gevoel van saamhorigheid en positiviteit te versterken, binnen én buiten de lijnen."

Eredivisie

Hoe zit het met de ambitie om elke vijf jaar te promoveren naar de Eredivisie? Marco geeft aan dat dat meer behelst dan de prestaties op het veld. "De club zit nu in rustiger vaarwater met recht op een plek in de play-offs. Maar wil je promoveren en stabiel in de Eredivisie blijven spelen, moet je rekening houden met het mogelijke scenario dat je op termijn uit je jasje groeit en dat het stadion te klein wordt. Want je wilt natuurlijk voorkomen dat je een wachtlijst voor sponsoren moet hanteren omdat je te weinig stoelen en capaciteit hebt. Als je die ambitie hebt, moet je daar nu al gesprekken over gaan voeren."

Korte lijnen met sponsors

Ook een groter budget is noodzakelijk bij een plek in de Eredivisie. De sponsorinkomsten en de inkomsten uit ticketverkoop en de horeca bieden mogelijkheden voor nieuwe successen. Maar om te kunnen groeien, zijn er tevens nieuwe commerciële activiteiten nodig. "Ik heb naast ervaring als algemeen directeur een commerciële achtergrond en heb destijds het VVV-Venlo Netwerk uitgebreid tot het grootste zakelijke netwerk van Limburg met 450 bedrijven. Het is belangrijk om de lijnen tussen de sponsoren en het commerciële team kort te houden. Samen met dit ambitieuze, enthousiaste team wil ik kijken waar de behoeften van de ondernemers liggen en hoe we ondernemers onderling aan elkaar kunnen verbinden. Dat past bij de huidige tijd; je moet als betaald voetbal club meer bieden dan negentig minuten voetbal en een glas bier. Je moet bedrijven blijven boeien en binden." Marco wil met De Graafschap inspelen op actuele ontwikkelingen zoals de krappe arbeidsmarkt. "Ook wil ik kijken hoe bedrijven kunnen laten zien hoe ze maatschappelijk betrokken zijn met de regio, bijvoorbeeld via de projecten waar De Graafschap al dan niet aan is verbonden. Om dit te bereiken, komt er een marketing- en communicatie-afdeling en wil ik gerichte activatiecampagnes gaan opzetten."

Iconische plek

In het VVV-Venlo stadion De Koel is de trap van waaruit de spelers naar het veld lopen een iconische plek. Heeft de Vijverberg volgens Marco ook zo'n locatie? "Ik vind de supporterskantine met plek voor 1500 mensen een prachtige locatie. Het laat zien hoe de club leeft onder de supporters."

 

 

delen:

Achterhoek Business nr1 2025

» Koningsdag 2025 in Doetinchem zet Achterhoek centraal: "We zijn de regio van de kansen"
» Achterhoek Business: Nieuwe naam, dezelfde krachtige verbinding met de regio
» Van Munster Media & RAN Media bundelen krachten: Alles onder een dak
» Non-bancair financieren: Flexibele en passende financiering voor ondernemers
» Energietransitie meer dan een technische opgave
» Gevolgen netcongestie beperken: Slimmer met stroom
» InterimPay: Dagelijkse betaling voor flexwerkers
» Eerste lustrum Achterhoek Monitor: "Achterhoek is een prinses die wakker gekust moet worden"
» Interview Marco Bogers, algemeen directeur De Graafschap: "Mooie uitdaging bij een prachtige club"
» Column MKBTR: Ik maak me zorgen
» VIRO: Technische ontwikkelingspartner voor de industrie
» Vijf conversiedrempels die jouw online omzet saboteren
» Sociale media in 2025
» Zelfstandigheid tegen het licht
» Column: Bonje binnen het familiebedrijf? De Ondernemingskamer to the rescue!
» Coffee@Work: Hoe gaan we koffie drinken?
» Buitenpoort Catering & Events: D? cateraar voor je personeelsfeest of trouwerij
» Column MRKTNG: De cruciale fout die ondernemers maken bij het zoeken naar een nieuwe marketeer
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by