Koningsdag 2025 in Doetinchem zet Achterhoek centraal: "We zijn de regio van de kansen"

Magazines | Achterhoek Business nr1 2025

"Een belangrijke stap in het emancipatieproces van de Achterhoek." Zo noemt burgemeester Mark Boumans van de gemeente Doetinchem de komst van Koningsdag dit jaar. "Met dit event zetten we de Achterhoek als een stoere regio op de kaart."


Mark Boumans aast sinds 2018 al op de komst van Koningsdag. "De inspiratie hiervoor was de heropening van het Provinciehuis. Het lukte toen niet om de koning naar Arnhem te halen. Daarop bedacht ik om hem op een ander moment naar Doetinchem te halen, bijvoorbeeld met Koningsdag. Aangezien deze feestdag ongeveer één keer in de twaalf jaar naar Gelderland komt, zat dat er een keer aan te komen. Bovendien is Gelderland de grootste provincie van Nederland en zijn de inwoners tamelijk oranjegezind."

Innovatieve regio

Het uitnodigen begon met een brief in 2018 waarin Mark uitlegde wat de regio zo bijzonder maakt. "Er is in het kader van 'Elke regio telt' en de daaruit voortvloeiende Regio Deals de laatste jaren sowieso meer aandacht vanuit Den Haag voor de periferie. Ik heb onder andere de nadruk gelegd op het feit dat onze regio wel van een feestje houdt. Denk aan de Zwarte Cross, de lokale kermissen, de viering van carnaval. Ook hebben we de laatste jaren diverse eenmalige evenementen georganiseerd zoals het EK Voetbal en de Special Olympics. Daarnaast is de Achterhoek een innovatieve regio waar veel R&D plaatsvindt; na Delft en Eindhoven komen de meeste patenten uit de Achterhoek. Die innovatie komt voort uit het bedrijfsleven en met name het mkb. De mentaliteit van mouwen opstropen en aan de slag spreekt de koning aan. Ten slotte geeft onze ligging met Duitsland als onze achterbuur kleur aan de regio."

Een andere belangrijke factor was dat de Provincie Gelderland het voornemen steunde. "Ik bleef de uitnodiging in de jaren erna herhalen en in de tussentijd was er ook een filmpje gemaakt om de regio in de kijker te spelen. Net voor de zomer van 2024 kreeg ik de vraag of de uitnodiging nog stond."

Uitdaging als thema

Hoewel de Koninklijke familie op zaterdag 26 april alleen Doetinchem zal bezoeken, zal de Achterhoek als regio centraal staan tijdens de route van anderhalf uur. "Elke Koningsdag is anders. Elke gemeente kiest zijn eigen accenten. In Emmen was er een belangrijke rol voor het dierenpark dat onderdeel uitmaakte van de route, terwijl Rotterdam juist de nadruk legde op het koloniale verleden van Nederland. Wij gaan laten zien waarom de Achterhoek voor jonge mensen interessant is. In het Westen hebben mensen een romantisch beeld van de Achterhoek; het is er gezellig, we houden van een biertje en een feestje en je kunt er op vakantie. Maar we hebben ook te kampen met uitdagingen en de grootste is de arbeidsmarkt. Onze regio is koploper op het gebied van ontgroening en vergrijzing. We willen jonge mensen aan de regio binden, te beginnen met degenen die er worden geboren en weggaan voor hun opleiding."

Dit moet in het programma tot uiting komen door traditie en innovatie met elkaar te verbinden. "Tradities zoals de kermis, de schutterijen, het rijke verenigingsleven, naoberschap zijn belangrijk in de regio. Ook is er aandacht voor de groene, veilige en sociale kant van de regio. Dat willen we koppelen aan de mogelijkheid om jezelf te ontplooien. Er is in de Achterhoek heel veel werk en ruimte voor ontwikkeling op het gebied van klimaat en innovatie. Je hebt hier een leuk leven en leuk werk. Kortom, we zijn de regio van de kansen."



Rol voor het mkb

Wat betreft het programma geeft de burgemeester aan dat er voor de inwoners van de regio herkenning in zit en dat (inter)nationale kijkers een goed beeld krijgen van de regio. "De inwoners van de Achterhoek identificeren zich eerder met hun regio dan met de gemeente waarin zij wonen. Maar het is voor de herkenning wel leuk als er iets van elk van de acht gemeenten te zien is. In het programma zal onder andere het mkb aan bod komen. Veel bedrijven hebben zich bij ons gemeld, daarnaast hebben wij er een aantal gevraagd. Het varieert van een timmerbedrijf met twee medewerkers tot de grootste werkgever in de regio. Daar zitten ook bedrijven bij die niks met de Koninklijke familie hebben, maar wel graag onderdeel willen zijn van Koningsdag in de Achterhoek."

Met diverse lokale bedrijven wordt gekeken hoe tradities gekoppeld aan innovaties getoond kunnen worden. "Er zijn hier veel slimme uitvindingen bedacht. Tijdens Koningsdag willen we laten zien waar die slimmigheid toe kan leiden. De uitingen mogen echter geen reclame-uiting zijn, dus hun expertise moeten ze subtiel verwerken. Hetzelfde geldt voor de arbeidsmarktcampagne Onverwachte Hoek, met onder andere een rol voor het Zone.college en het Graafschap College." Gemeente Doetinchem heeft er nadrukkelijk voor gekozen om de bedrijven niet mee te laten betalen aan de organisatie van Koningsdag. "Dan zouden we iemand extern in moeten huren om bedrijven te wer-ven om zo diens eigen investering terug te verdienen. De lokale ondernemers die voor ons iets produceren, brengen alleen de materiaalkosten en uren in rekening."

Krimpstatus met nadelig effect

Zoals eerder aangegeven, ziet Mark Boumans Koningsdag in Doetinchem als een uitgelezen kans om de Achterhoek als kansrijke regio neer te zetten. "Toen ik in 2017 in Doetinchem kwam, had de regio net de status van krimpregio gekregen. Die (h)erkenning werd als overwinning gezien, omdat we daarmee recht hadden op extra middelen vanuit Den Haag. Die status werkte echter nadelig, omdat je daarmee juist de propositie van ontgroening en vergrijzing aanneemt. Wanneer je zelf zegt dat het minder wordt, gaan mensen ook niet in je geloven. Om jonge mensen aan te trekken die in de regio willen wonen en werken, hebben we de koers veranderd richting een geluksregio en een innovatieve regio. Wanneer je jezelf positioneert als centrum van West-Europa vertel je een heel ander verhaal."

Emancipatieproces

Dat laden vanuit zelfbewustzijn en het trots zijn op de regio is volgens Mark Boumans lastig voor de Achterhoekers, "want die kloppen niet snel uit zichzelf op de borst. Maar we doen hier wel mooie dingen. We moeten laten zien dat we er zijn en dat we gezien mogen worden. Ik zie Koningsdag als een belangrijke stap in dat emancipatieproces. Daarnaast willen we natuurlijk het toerisme in Doetinchem en de Achterhoek een impuls geven en hoop ik dat de profilering tijdens Koningsdag uiteindelijk bijdraagt aan het verkrijgen van subsidies. De organisatie van Koningsdag is moeilijk in geld te vangen; we weten wat het kost, maar nog niet precies wat het op gaat leveren. Zelf ben ik ervan overtuigd dat het veel gaat brengen. We zijn inmiddels een paar maanden onderweg. Mensen in de samenleving en in het bedrijfsleven herkennen het gevoel en zetten hun schouders eronder. Samen gaan we de Achterhoek als een stoere regio op de kaart zetten en laten zien dat we er zijn."

 

delen:

Achterhoek Business nr1 2025

» Koningsdag 2025 in Doetinchem zet Achterhoek centraal: "We zijn de regio van de kansen"
» Achterhoek Business: Nieuwe naam, dezelfde krachtige verbinding met de regio
» Van Munster Media & RAN Media bundelen krachten: Alles onder een dak
» Non-bancair financieren: Flexibele en passende financiering voor ondernemers
» Energietransitie meer dan een technische opgave
» Gevolgen netcongestie beperken: Slimmer met stroom
» InterimPay: Dagelijkse betaling voor flexwerkers
» Eerste lustrum Achterhoek Monitor: "Achterhoek is een prinses die wakker gekust moet worden"
» Interview Marco Bogers, algemeen directeur De Graafschap: "Mooie uitdaging bij een prachtige club"
» Column MKBTR: Ik maak me zorgen
» VIRO: Technische ontwikkelingspartner voor de industrie
» Vijf conversiedrempels die jouw online omzet saboteren
» Sociale media in 2025
» Zelfstandigheid tegen het licht
» Column: Bonje binnen het familiebedrijf? De Ondernemingskamer to the rescue!
» Coffee@Work: Hoe gaan we koffie drinken?
» Buitenpoort Catering & Events: D? cateraar voor je personeelsfeest of trouwerij
» Column MRKTNG: De cruciale fout die ondernemers maken bij het zoeken naar een nieuwe marketeer
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by