Voetbal vormt topsport in ondernemerschap. Daar horen strategie en een visie bij, niet alleen op zakelijk niveau in relatie tot sponsoren, maar ook op het sportieve vlak. Technisch manager Berry Powel geeft inzicht in de koers die De Graafschap voor komende periode heeft uitgestippeld, om vanuit een langetermijngedachte een stijgende lijn in te zetten en daarmee te bouwen aan blijvend succes.
Tekst: Aart van der Haagen | Foto: Carlo Stevering Fotografie
Financieel staat de sportieve trots van de Achterhoek, die in 2024 zijn zeventigjarig jubileum vierde, er weer gezond voor, met dank aan de trouwe schare supporters uit de wijde regio en maar liefst 430 sponsoren. "De Graafschap leeft enorm", glimlacht oud-profvoetballer Berry Powel, die vorig jaar als technisch manager aantrad. Tot zijn belangrijkste taken behoren het samenstellen van de staf en de selectie en daarbij komt puur ondernemerschap om de hoek kijken. "Als eerste moet je je afvragen: 'Welke manier van voetballen past bij de club?' Daarop bouw je de organisatie en dat begint met de kern: het vormen van de technische staf. Dat is de spil die tot succes leidt. Vervolgens ga je op zoek naar spelers die passen bij de speelwijze." Het magische woord valt: D'RAN, symbool voor de voetbalvisie van de Superboeren. Powel legt uit hoe zich dat weerspiegelt op het veld. "Voorin pressen om de tegenstander op te jagen, van achteren via verzorgd positiespel tot een aanval komen. Wij zetten in op dynamische spelers, die veel lopen en veel arbeid leveren. De supporters in het stadion willen vermaakt worden, dus moeten wij ze actie voo-schotelen." Als De Vijverberg trilt op zijn grondvesten, is het goed.
Faciliteiten professioneel aanbieden
Heel zorgvuldig geeft de technisch manager van De Graafschap samen met de staf invulling aan een sportief langetermijnbeleid. "Met de meeste spelers hebben we meerjarige contracten afgesloten, waar-mee we kunnen bouwen aan een herkenbaar elftal met veel potentieel en het doel om langdurig succes te boeken. Als we een stijgende lijn weten te realiseren, volgen de resultaten vanzelf. Volgens ons is het van doorslaggevend belang om de voetbalvisie door de hele club uit te rollen en op alle niveaus de faciliteiten professioneel aan te bieden. Bijvoorbeeld dat de spelers onder de 17 en onder de 19 jaar ook een performance coach krijgen en de jongens onder de 21 in het stadion mogen trainen met een volwaardige selectie, in plaats van met tien of elf man. Dat laatste is vaak een ondergeschoven kindje, terwijl wij het erg belangrijk vinden in het kader van wedstrijdvoorbereiding en teamtactisch trainen. We streven er naar dat de supporters de herkenbare speelwijze komend seizoen terugzien op het veld."
Leidende rol
De Graafschap heeft momenteel een relatief jonge spelersgroep in de selectie en dat vormt een bewuste keuze. Powel: "Wij zetten in op de ontwikkeling van jonge talenten. De gemiddelde leeftijd ligt lager dan vorig seizoen en de meesten zijn tussen de 20 en 23 per jaar. Daarmee hebben we een jong, fris en energiek elftal samengesteld, waaraan we naast een doorgewinterde speler van 30 jaar nog graag twee ervaren krachten willen toevoegen, die in het team een leidende rol kunnen vervullen. Die zoektocht loopt momenteel en we voeren diverse gesprekken. We kijken daarbij zeker niet alleen naar leeftijd. Als je iemand van 23 neerzet met een voorbeeldfunctie en goede communicatieve vaardigheden, boek je in een team meer resultaat dan met iemand van 32 die liever zijn eigen ding doet. De sleutel tot succes in dat leerproces ligt in 'lead by example'. Niet alleen maar mooi vertellen aan de jonge talenten hoe het moet, maar het zelf laten zien; een voorbeeld stellen. Dat werkt veel overtuigender. Wanneer je leiders hebt die het teambelang boven alles plaatsen, ga je dat terugzien in de prestaties van het hele elftal."
In de buurt wonen
In een wereld waar alles draait om mensenwerk liggen uitdagingen in het samenstellen van een succesvol, prestatiegericht team. "Uiteraard kijken we eerst binnen eigen gelederen wie we kunnen laten doorgroeien naar de selectie", zegt Powel. "Daarnaast komt ons netwerk goed van pas. Soms bellen andere clubs dat ze iemand hebben die mogelijk goed bij ons tot zijn recht zou komen. Verder laten we ons informeren door livescouts die overal in Nederland langs de lijn staan, videoscouts en datascouts. Gespecialiseerde bedrijven houden alle spelersdata bij, zoals gelopen afstanden, aantal sprintmeters, hoeveelheid passes naar voren en breed, percentage gewonnen duels en aantal doelpunten. We vinden sportieve competenties en teamgeest belangrijk, maar we zien ook graag dat spelers bij ons in de buurt komen wonen. Ten eerste omdat ze dan niet uren in de auto hoeven zitten en dus fysiek fitter bij de trainingen en thuiswedstrijden arriveren, ten tweede vanwege de binding met de regio. Dan krijgen ze meer mee van de lokale cultuur en zijn ze zichtbaar, ook tijdens activiteiten, zoals zakelijke netwerkbijeenkomsten en clinics." Precies zoals de trouwe supporters en sponsoren van De Graafschap dat graag zien. Samen D'RAN!