2 uur geleden
2 uur geleden
Vanaf 28 juni 2025 zijn aanbieders van onder andere websites, apps, pinautomaten, e-books en ticketservices, mediadiensten verplicht hun producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
Onderzoek laat forse toegankelijkheidskloof zien
Een recente inventarisatie onder bedrijven en instellingen in zowel de publieke als private sector laat zien dat er nog grote stappen nodig zijn. Zo blijkt onder meer dat:
- 71% van e-commercewebsites niet goed navigeerbaar is met toetsenbord of schermlezer
- 64% van mobiele apps essentiële visuele elementen missen zoals alternatieve tekst of contrastcontrole
- 52% van digitale betaalautomaten geen auditieve of tactiele ondersteuning bieden
Volgens de Europese Commissie leeft ongeveer 20% van de EU-bevolking met een vorm van beperking. In Nederland gaat het om ruim 2,5 miljoen mensen. Digitale toegankelijkheid raakt daarmee een groot en groeiend deel van de samenleving.
Kans voor bedrijven die nu handelen
Naast het voldoen aan wetgeving, levert investeren in toegankelijkheid ook duidelijke voordelen op:
- Hogere klanttevredenheid: gemiddeld +23% in Net Promoter Score (NPS)
- Lagere bounce rates op websites
- Versterking van merkvertrouwen en maatschappelijk imago
“Voor ondernemers is digitale toegankelijkheid niet alleen een verplichting, maar ook een concurrentievoordeel,” aldus Nabih. “Toegankelijke diensten bereiken meer mensen, leiden tot betere klantbeleving en zijn vaak gebruiksvriendelijker voor iedereen.”
Oproep tot actie: deadline 28 juni nadert
Met nog maar enkele weken tot de deadline van de European Accessibility Act roepen MKB-Nederland en VNO-NCW bedrijven en instellingen op om werk te maken van digitale toegankelijkheid. “Toegankelijkheid is geen bijzaak, maar een basisvoorwaarde voor digitale inclusie,” besluit Mohamed Nabih.
In dit artikel in Achterhoek Business lees je meer over de European Accessibility Act.
Op de hoogte blijven van onze updates?